Charles Piazzi Smyth
John Thomson
Richard Beard
Thomas Annan
Charles Marville
Waldemar Franz Herman Titzenthaler
Jacob Riis
Eugene Atget
Jacques Henri Lartigue
Erich Salomon
Felix H. Man
Alfred Eisenstadt
Andre Kertesz
Brassai (Gyula Halasz)
Bill Brandt
Lisette Model
Robert Doisneau
Henri Cartier-Bresson
Barbara Morgan
Harold E. Edgerton
Gjon Mili
Weegee (Usher Arthur Fellig)
Teorie: inregistrarea
fotografica a "viziunii instantanee", vizibila sau omeneste invizibila,
precum si a ceea ce, pina la urma, in fotojurnalistica avea sa se
verbalizeze prin sintagma "decisive moment" (inventata de Henri
Cartier-Bresson) a depins de-aici incolo exclusiv de progrese tehnice de
mare finete:
1 - constientizarea posibilitatii inregistrarilor pe suprafete mai mici, a editarii mentale de portiuni de interes semnificativ si a conceptului fundamental de crop cu ajutorul tehnicii de marire prin proiectie
2 - miniaturizarea camerelor (Photo Jumelle, Block-Notes, Ermanox, Lunar)
3 - marirea luminozitatii obiectivelor pina la f/1.5, a conceptualizat coerent fotografia in conditii de "existing light"
4 - anul 1924 a introdus pe piata formatul "ingust", "35mm" rolfilm, prin Leica (E. Leitz - Germania), viewfinder si apoi rangefinder, cu 36 de pozitii, iar anul 1929, formatul "lat", de 2 1/4 inci (56mm), "120" rolfilm, prin Rolleiflex (Franke & Heidecke - Germania), twin-lens reflex (TLR), cu 12 pozitii. Ca imbunatatiri fundamentale se remarca introducerea pentaprismei si a conceptului de vizionare directa a imaginii prin tehnica single-lens reflex (SLR) si, ulterior, a obiectivelor interschimbabile, de catre Zeiss-Ikon (Germania), in 1945, cu Nikon F (numit pe atunci Contax S), pentru format ingust, si de catre Hasselblad (Suedia), in 1948, cu "the cube", pentru formatul mediu (lat).
5 - perfectionarea flashurilor, de la becul consumabil cu aluminiu, apoi la tubul cu xenon si a mecanismelor de sincronizare exacta a obturatoarelor, au dus la patrunderea camerelor mici si portabile peste tot. A urmat firesc comanda la distanta a sclavelor si posibilitatea modelarii luminii dupa dorinta si gustul fotografului, apoi stroboscopia.
1 - constientizarea posibilitatii inregistrarilor pe suprafete mai mici, a editarii mentale de portiuni de interes semnificativ si a conceptului fundamental de crop cu ajutorul tehnicii de marire prin proiectie
2 - miniaturizarea camerelor (Photo Jumelle, Block-Notes, Ermanox, Lunar)
3 - marirea luminozitatii obiectivelor pina la f/1.5, a conceptualizat coerent fotografia in conditii de "existing light"
4 - anul 1924 a introdus pe piata formatul "ingust", "35mm" rolfilm, prin Leica (E. Leitz - Germania), viewfinder si apoi rangefinder, cu 36 de pozitii, iar anul 1929, formatul "lat", de 2 1/4 inci (56mm), "120" rolfilm, prin Rolleiflex (Franke & Heidecke - Germania), twin-lens reflex (TLR), cu 12 pozitii. Ca imbunatatiri fundamentale se remarca introducerea pentaprismei si a conceptului de vizionare directa a imaginii prin tehnica single-lens reflex (SLR) si, ulterior, a obiectivelor interschimbabile, de catre Zeiss-Ikon (Germania), in 1945, cu Nikon F (numit pe atunci Contax S), pentru format ingust, si de catre Hasselblad (Suedia), in 1948, cu "the cube", pentru formatul mediu (lat).
5 - perfectionarea flashurilor, de la becul consumabil cu aluminiu, apoi la tubul cu xenon si a mecanismelor de sincronizare exacta a obturatoarelor, au dus la patrunderea camerelor mici si portabile peste tot. A urmat firesc comanda la distanta a sclavelor si posibilitatea modelarii luminii dupa dorinta si gustul fotografului, apoi stroboscopia.
Charles Piazzi Smyth
Jacques Henri Lartigue
Andre Kertesz
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu